Look Up!

”We’re a generation of idiots – smart phones and dumb people”

 

Det är dags att göra ett val. Vill vi verkligen ha det så här?
Vill vi vara en slav i den ”sociala tidsåldern”, som bara blir mer och mer antisocialt?

Det är ingen som säger att du inte får ta bilder på dina barn, djur och naturen runt dig… Men behåll det för dig själv. För din egen skull. Det är ingen som säger att du måste göra så, men tänk efter en gång extra innan du tycker att du gör världen en tjänst genom att dela ut ditt ”sociala liv” på nätet. Gör du verkligen någon egentlig nytta med det?
Det är ingen som säger att du inte får sitta för dig själv och leva ditt liv genom dina ”vänner” på internet, men hur kul är det egentligen?
De som skakar på huvudet och säger ”Äh, nu överdriver du!” – Gör jag det igentligen?
Titta er omkring. Nästan var man än tittar så ser man inte bara en människa. Man ser en människa som är ihopkopplad med en telefon eller surfplatta. Sjukt!

Istället för att umgås med varandra så gör man det genom dagens teknologi istället. Ett filter för att slippa komma nära någon annan på riktigt. En portal för att komma närmre någon den virtuella vägen. Är det det valet vi tycker är rätt?

Det är ingen som tvingar dig att göra de val du gör… Det är det som är det fina med valmöjligheter. Man kan oftast göra på mer än ett sätt. Och det där andra sättet kanske är mycket bättre… vem vet? ;)

Så mitt val blir att stänga av eller lägga undan min ”smarta” telefon när jag kommer hem till familjen efter en dag på jobbet. Jag vill inte att de skall minnas mig som en människa som spenderade sitt liv med sin telefon istället för dem. För de betyder mycket mer än massa meningslösa inlägg på sociala forum.

Mina barn har bara en barndom. Varken jag eller de vill missa att uppleva det.

Tillsammans.

Kommentera

