Försöka går ju…

Den som påstår att små barn alltid talar sanning, de ljuger själva. Eller lever i en falsk verklighetsuppfattning.

 

*Sonen, 5 år kommer in från trädgården.*

Alex: Pappa, Viktors keps blåste över häcken!

Jag:  Nu tror jag att du hittar på.

Alex: Nä, den flög över häcken!

Jag: Jag tror inte att den flög över häcken av sig själv.

Alex: Nä, vinden blåste över den.

*tittar ut genom fönstret på en vindstilla trädgård*

Jag: Det är ju vindstilla ute?

Alex: Äh… jag menar… Viktor kastade över den!

Jag: Viktor är 2 år gammal. Jag tror inte han kan kasta kepsen över en 2 1/2 meter hög häck.

Alex: Joo.

Jag: Jag tror du hittar på nu.

*tystnad*

Jag: Kan det kaaanske vara så att det var Du som kastade över kepsen?

*tystnad*

*sonen funderar på om han har fler ess i rockärmen att spela ut*

Alex: *skrattar lite generat* Ja…

Jag: Varför sa du inte det från början då?

Alex: Äh… jag glömde!

 

Right.

Kommentera

