Konsten att lära barn att prova ny mat…

Nu är det ju inte sagt att jag är någon expert på barnpsykologi eller något sådant. Men jag börjar tröttna på att min yngste son bara vill äta pasta till middag, så jag beslutade mig för en ny taktik, vilken vi kan kalla för ”ta-bort-den-felaktiga-variablen-ur-ekvationen-taktiken”.

Så, jag la upp ett par skivade köttbullar på hans tallrik, samt EN pastaskruv.

Precis som jag trodde så tog han bara pastaskruven och sen föste han bort tallriken i ren protest. Sen försökte han sno storebrors mat istället. Men den gubben går inte hem här, nej nej.

Jag gav honom sin tallrik med köttbullar och lät honom lämna matbordet istället. Tio minuter senare, när jag gick in till tvrummet för att se hur det gick, så gav han mig en tom tallrik.

Sååå… antigen åt han upp alla köttbullarna, eller så har han gömt dem på något strategiskt ställe i eller runt om tvsoffan.
Hursomhelst… han fick sin j***a pasta som belöning efter det, vilken han raskt stoppade i sig och såg nöjd ut.

Alla sätt är bra utom de dåliga, right? ;)

Vi får väl se vem som skrattar sist i det här fallet.

Kommentera

