Det krävs bara En!

För några veckor sen blev jag smått påhoppad av en campande (bokstavligen!) Teliaförsäljare som satt i sin bil utanför vårt hus och bara väntade på ett lämpligt tillfälle att sätta sina försäljartänder i lite villigt kött. Det är okänt hur länge han suttit där i sin sunkiga Volvo och väntat på att lämpliga offer skulle dyka upp, men efter han var klar med mig så återgick han till sin stalkerstatus och satt där från och till i flera timmar, tills mörkret föll.

Hursomhelst… Jag kom hem vid tretiden från en dag på jobbet, och hade ett stort tungt paket under armen. Det hindrade inte den här säljaren att springa upp bakom mig och börja sitt säljsnack. Först ville han komma in, men jag sa från starten att jag inte var intresserad. Men det stoppade inte honom. Han ville sälja fiber. För 16000 kronor. Och det var bara inkopplingsavgiften. Jag påpekade att det var för dyrt, och kunde kanske sträcka mig till runt 5000:-

Då drog han ett skott på volley och förklarade att det var ju billigt med 16000. Tänk vad det kostade att dra in vattenledningar i ett hus!!! Och dessutom hade Telia redan sänkt sig från runt 27000 kronor med inkopplingsavgiften.

Jag undrade lite varför han tog upp vattenledningar, då dessa redan var dragna när huset byggdes. Känns… mindre… relevant… kanske?

Men han malde på. Helt plötsligt slänger han summan 9000:- i ansiktet på mig, om jag kan tänka mig att koppla hela hushållet till Telia. Tröttsamt repeterar jag mitt svar: ”Nej, det är ändå för dyrt” Tack och hej liksom, låt mig vara nu för faaan. Ungarna står i dörren och ropar på mig, mitt paket blir inte mindre tungt bara för mina leder sakta men säkert börja frysa till is medans denna förvirrade säljare maler på….

Tillslut ger han sig, och går och sätter sig i sin bil. Puh.

Några dagar senare pratar vi om fiber på jobbet, och jag kanske råkar nämna nåt om att den här förvirrade säljaren gav mig en summa på 9000:- vid inkoppling. Varpå folk börjar känna sig lurade. Och alla vet vad som händer med rykten… de sprider sig. Som en löpeld.

Några dagar sen hör jag talas om en kollega som avbokat sin fiberinkoppling, för han vill inte betala något fullpris här inte. Så det kan gå…. Sen tänkte jag inte på det mer.

Förrän idag.

Vid 18-tiden på kvällen knackar det på en viss dryg säljare med sin fula vita toppluva som har Telias logotyp på sig. Jag kunde inte låta bli att sucka och skruva på mig av obehag när jag såg vem det var.

Denna gången bad han inte om att få komma in.

Han ville bara k-l-a-r-g-ö-r-a att det inte gick att pruta ner inkopplingspriset till några 9000:-

Han bad om ursäkt och sa att han borde förklarat vidare vad han menade när han sa denna summan, men eftersom jag inte var intresserad så hade han inte gjort det, varpå han nu började han rabbla upp massa siffror med månadsavgifter och nedsatta kostnader för andra teliatjänster och hit och dit. Jag stod där och bara… nickade. Fattade inte ett smack vad han babblade om. Nåt om att de där 9000:- det skulle kosta (TROTS att man betalde 16000:- vid inkoppling) skulle vara vad man kunde tjäna på lång sikt eller nåt? Jag lät han hållas i hopp om att han skulle bara tacka för sig och gå därifrån, vilken han gjorde efter sin lilla förklaring.

Det visade sig att efter jag råkat nämna den s.k. prutningen på jobbet för en kollega eller tre, så hade ryktena spridit sig, och Telia hade fått flera samtal från kunder som ville pruta på avgiften.

Men nej, det gick inte för sig.

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Eftersom jag mer eller mindre avskyr försäljare och allt vad de kommer med, så kan jag inte låta bli att tycka hela den här historien var rätt rolig och att han får skylla sig själv. Kanske inte så rolig för säljaren, med tanke på hur mycket missförstånd han måste städa upp nu, efter sin ”felsägning”, men men… Han kanske lär sig ett och annat av detta! Ha.

2 thoughts on “Det krävs bara En!

Kommentera

