Stunder jag undrar om jag verkligen är släkt med min mamma, del 1

Idag när jag hälsade på min mamma började hon diskutera en mystisk post-avi som hon hittat i trädgården. Det hela verkade smått bisarrt.

 

Mamma: Har du också fått en sån här? (håller upp en post-avi med hennes namn på)

Jag: Eeh.. Nej?

Mamma: Jag hittade den i trädgården. Den låg på marken. Jag tror grannen har kastat in den över häcken.

Jag: Eeeh? Och varför skulle grannen kasta in en avi med DITT namn på över häcken så den hamnar på marken i er trädgård?

Mamma: Jag vet inte. Men tror du jag vågar lösa in den? Den verkar ha nåt med böcker att göra (pekar på en stämpel som har nåt med böcker att göra)

Jag: Ja? Det står ju inte att det kostar nåt på den, så det är bara att hämta ut paketet.

Mamma: Men tänk om jag förbinder mig till att köpa massa andra böcker som jag inte vill ha, om jag löser in den.

Jag: Vad är det du antyder egentligen? Att grannen är i maskopi med något företag som vill lura dig till att köpa massa böcker mot din vilja? Hade det inte varit enklare att bara stoppa avin i brevlådan då istället för att kasta in den i trädgården?

Mamma: Jag vet inte. Men det är så mycket lurt nuförtiden.

Jag: Alltså… antingen river du lappen, eller så hämtar du ut paketet, ok? 

Mamma: Nej, jag vågar inte hämta ut det. Jag ska spara lappen ett tag istället.

Jag: Ooookej. *gnuggar tinningarna* Varför då?

Mamma: Ja, det KAN ju vara en gratis bokpremie som jag skulle fått för att jag köpte en sak innan.

Jag: *mumla* No shit sherlock. (här tappade jag förmågan att diskutera vidare om detta)

 

Jag vet inte var min mamma hittar sin logik. Kanske från en annan galax. Fast frågan kvarstår. Hur hamnade den mystiska post-avin på marken i deras trädgård? Och vad innehåller paketet, om hon nu skulle få för sig att våga lösa ut det?

Spänningen är olidlig.

Kommentera

