Beroende

Jag läste en artikel i tidningen, precis innan påskhelgen, om hur våra mobiltelefoner är vår tids motsvarighet till att vara beroende av cigaretter. Så gott som alla har en mobiltelefon, bara för att dygnet runt finnas till förfogande för omvärlden. Eller för att ständigt pilla med den, kolla läget på Twitter, eller se vad alla bekanta sysslar med på Facebook. Hallå?

Hur sjukt är inte det? Va?

Seriöst!

Vad är stressfaktorn på detta egentligen?

Hur långt ska det får gå innan vi inser att vi är slavar under oss själva och vår teknik.
Fråga er hur nödvändigt det egentligen är att hänga på nätet jämt bara för vi tror att vi behöver det.
Svaret blir nog: ”inte särskilt”.

För att själv testa min teori så stängde jag av min mobil helt och hållet under hela påskhelgen, och vägrade logga in på t.ex. Twitter.

Om vi säger så här: DET VAR JÄVLIGT SKÖNT ATT SLIPPA SKITEN! :-)

Vårt digitala samhälle har gått för långt tycker jag. Det är information overflow så det bara visslar om det.
Vi behöver rikta vår energi där det behövs istället. Typ på att konversera och umgås i det riktiga livet istället!

Tack för ordet!

 

Kommentera

