Dagens wikilänk

Med risk för att vara tidigt ute så tänkte jag informera om varför man firar påsk.

Olika människor firar av olika anledningar.

Små barn och andra godissugna personer firar eftersom de får ett bamsestort påskägg som är fyllt med godis. Det är roligt. Tills man får magknip p.g.a. överkonsumption.

Den riktiga anledningen till att man firar påsk är dock p.g.a. nåt religöst tjafs. Nån snubbe dog och gav specifika order i sitt testamente att eftervärlden skulle hitta på någon övernaturlig historia om han levende och död, så han aldrig skulle glömmas bort. Jag måste säga att hans plan lyckades ganska bra.

Jag ger er dagens wikilänk: Påsk! http://sv.wikipedia.org/

Varför man förknippar små ulliga kycklingar med påskens ursprungliga mening har jag ingen bra förklaring för. Faktum är att om påsken skall associeras med något mer än Jesus så är det väl ändå en hare?
På svenska har vi ju traditionen med ”Påskharen”: http://sv.wikipedia.org/
Och den amerikanska varianten heter ”Easter Bunny”:  http://en.wikipedia.org/

Men VAR kommer kycklingarna in? Någon som vet?
Med hjälp av lite matematiska überformler och en gnutta fantasi kan jag endast komma fram till följande slutsats:

Någon (som förmodligen var hög på droger) tyckte en minnesdag för Jesus var rätt tråkig (kan nog hålla med där), så han hittade på en ny historia med fantasi-harar som lägger färgglada ägg, och ur äggen kommer det små fluffiga kycklingar som skänker bort godis till alla som vill klappa dem. Kycklingarna har nu i efterhand bytts ut mot godis för att blidka skrikande barn. Det är både godare och faller fler i smaken. Och tillslut så skrotar man hela har-delen. För de är ju rätt tråkiga ändå.

Det är ju bara några små felaktigheter i denna historien. Harar lägger väl inte ägg? Och om de skulle gjort det, föder inte harar harungar istället för kycklingar? Och borde inte avkomman heta ”Harklingar”  om historien nu hade varit sann? -Nä, jag köper inte riktigt den där påsk-traditionen. Det är bara ruffel och båg för att affärerna skall tjäna pengar på allt godis de säljer. Och så är de jävlarna i maskopi med tandläkarna, för alla vet ju att överdriven konsumption av godis kan ge hål i tänderna. Det finns säkert fler som är inblandade i detta jippo, men de har lyckats mörka det rätt bra genom att låta allmänheten stirra sig blind på alla fluffiga kycklingar.

Är jag paranoid? Inte då. Ni vet att jag har rätt!

Själv firar jag inte påsk. Däremot firar jag den feta lönen jag kommer att få p.g.a. 24 timmars maximal OB-ersättning på jobbet. Vem har sagt att det inte är roligt att jobba? ;-)

2 thoughts on “Dagens wikilänk

  1. sålänge jag får mitt godis så bryr jag mig inte ett skit vad vi firar ;) och du vill ha ett fett påskägg som alla andra tror jag…just admit it ;)

    • Jag är för stor för att få påskägg, men jag har privilegiet att kunna köpa så mycket godis jag vill för min lön. Men det gör jag inte, för jag behöver banta! ;-)

Kommentera

