Mainstream?

Flera gånger har jag påpekat för min kollega på jobbet att jag inte gillar mainstreammusik (har förmodligen nämnt det i samband med att han vill titta på Idol på jobbet och jag vägrar titta/lyssna på det).
Ni vet… sån där alldaglig och intetsägande pop/disco/rock/whatever-musik  som radio och tv-kanalerna sondmatar oss med om och om igen på repeat, för att man tillslut skall bli tillräckligt hjärntvättad och tycka ”Jamen, det här är ju egentligen ganska bra ändå, nu när man lyssnat på det några hundra gånger”.

Den där taktiken fungerar inte på mig.
Jag kommer nog aldrig börja gilla ”mainstream”-musik hur mycket de än vill (finns väl något undantag såklart). Nu handlar det här inlägget dock inte om musik, utan om mat.

Kollegan har visst liten annorlunda åsikt på begreppet ”mainstream” än vad jag har…
När jag nämnde att jag skulle käka lite kinamat till lunch så började han med följande dialog:

Kollegan: -Det kan du ju inte äta, det är ju mainstream!! (med betoning på det ordet)
Jag: -Ööh.. va?
Kollegan: -Ja, alla andra äter ju kinamat, så då är det ju mainstream.
Jag: -Du är rolig du… med andra ord kan jag inte handla på t.ex. ICA Maxi heller, för det gör ju alla andra?
Kollegan: -Du är också rolig, *med sarkasm i rösten* men ja, så är det!
Jag: *suck*

Jag undrar vad hans åsikter har med min musiksmak att göra… Med hans resonemang kan man ju inte skaffa sambo eller familj heller då.. för det gör ju alla andra. Jag säger bara en sak… den siste idioten i världen är inte född än! ;)
Det värsta är att han verkade helt seriös med sitt resonemang med. Men jag kan ju ha fel. Förhoppningsvis.

Fotnot: Skall man nu gå till botten med begreppet mainstream kan man ju börja här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mainstream

One thought on “Mainstream?

  1. Ping: MainstreaMac « inattsudd

Kommentera

